متن سخنرانی نماینده دانشجویان در جلسه

دسته: دانشجويي
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۱ اسفند ۱۳۸۵
اعلام همکاری دانشجویان با مسئولان برای حل مسائل شهرستان


———————————————-


در ابتدای جلسه  یکی از دانشجویان در مورد اهداف برگزاری جلسه و چگونگی تشکیل جلسه و فعالیت هایی که تا کنون انجام شده صحبت کرد. این دانشجو همچنین به نمایندگی از دانشجویان خواسته هایی را از آقای دکتر و دیگر مسئولان در مورد توجه بیشتر به نیرو های دانشجویان برای ارائه طرح و ایده در مسیر حل مشکلات شهرستان مطرح کرد.


———————————————



—-

اعلام همکاری دانشجویان با مسئولان برای حل مسائل شهرستان

———————————————-


در ابتدای جلسه  یکی از دانشجویان در مورد اهداف برگزاری جلسه و چگونگی تشکیل جلسه و فعالیت هایی که تا کنون انجام شده صحبت کرد. این دانشجو همچنین به نمایندگی از دانشجویان خواسته هایی را از آقای دکتر و دیگر مسئولان در مورد توجه بیشتر به نیرو های دانشجویان برای ارائه طرح و ایده در مسیر حل مشکلات شهرستان مطرح کرد.


———————————————


 

بسم الله الرحمن الرحیم



 در هر جامعه حال در هر سطحی چه یک کشور یا یک منطقه و یا یک شهر مدیریت سیاسی فرهنگی، اجتماعی و حتی فکری در دست یک گروه خاص است و دیگر مردم تابع آنها می باشند. بالطبع طبقه نخبه و تحصیلکرده این وظیفه را بر عهده می گیرد چه به صورت رسمی و قبول مسئولیتهای اجتماعی و چه به صورت غیررسمی که بر مردم اثر بگذارند. این گروه نخبه هر جامعه هستند که مسائل و مشکلات هر جامعه را بررسی می کنند و برای آن راه حل ارائه می کنند و در راه اجرای آن به افکار عمومی جهت داده و آنها را به عمل در جهت نیل به آرمانها حرکت می دهند.



    همه ما تاکنون به مشکلات مختلف شهرستان فکر کرده ایم و هر یک از ما و دیگر افراد نظرات و راه حلهای متفاوتی برای آنها ارائه کرده اند. ولی راه حل اصلی این مشکلات چیست و چرا بسیاری از مسائل برای ما تبدیل به مشکلات لاینحل می شود. شاید تنها دلیل آن نبود یک فکر اجتماعی منسجم در سطح شهرستان برای حل مشکلات باشد هیچ گاه برای حل مسائل یک گفتمان اجتماعی ایجاد نشده که از آن طریق مردم بتوانند نظر نهایی خود را اعلام کنند. تاکنون بدلیل نبود یک نهاد هدایت کننده افکار و نظرات مردم، خواسته های ایشان تحت تاثیر عواملی غیر از منافعشان از جمله احساسات قرار می گرفته است. آنچه مهم است ایفای نقش توده نخبه جامعه شهرستان از مسئول، استاد و دانشجو در مسیر یافتن مسائل و ارائه راه حل برای آنها توسط تحیقات علمی و تخصصی و سپس جهت دهی افکار عمومی در مسیر آن و ترغیب مردم به حرکت به سمت این هدف است. مطمئنا شرط لازم توسعه وجود فرهنگ صحیح توسعه خواه است و ایجاد این فرهنگ وظیفه این گروه نخبگان است.



    محرز است که این گروه از جامعه ما تاکنون بدرستی وظیفه خود را انجام نداده اند و شاید با وظیفه اصلی خود آشنا نبوده اند . مسائل شهرستان تحت تاثیر هیجانات و احساسات اجتماعی قرار می گرد و راه حل درستی برای آنها ارائه نمی گردد یا این راه حل بهمان دلایل مورد اقبال عمومی قرار نمی گیرد. اساتید ، مسئولان و دانشجویان شهرستان باید در مورد مسائل شهرستان به چاره اندیشی بپردازند و سپس این راه حلها را به اطلاع مردم برسانند اما در عمل چقدر شاهد راه حل و ایده ای تخصصی در مورد این مسائل در سطح شهرستان بوده ایم چقدر از حرکات اجتماعی ما براساس یک ایده و نظر حساب شده علمی بوده است. تا کنون چند مقاله در مورد شهرستان در دانشگاههای آزاد، پیام نور و علوم پزشکی توسط اساتید و دانشجویان ما نوشته شده است؟ چند مقاله کارشناسی در مورد این مسائل در تنها رسانه شهرستان نام گناباد چاپ شده است؟



      دانشجویان در هر جامعه نقش حساسی ایفا می کنند این دانشجویان هستند که مسائل را از زاویه ای دیگر دیده و به فکر حل آنها می افتند. آن مسائل را به مردم و مسئولان می شناسانند و از مسئولان انتظار حل آنها را دارند و در صورت نیاز حتی به انتقاد و یا اعتراض روی می آورند و مسئولان نیز در حالیکه به نظرات و عکس العملهای دانشجویی توجه دارند دانشجویان را حمایت کننده و اصلاح کننده تصمیمات خود می دانند. اما در شهرستان ما چه؟ جمعیت چند هزار نفری دانشجویی شهرستان تاکنون چه کرده اند چه اثر فرهنگی اجتماعی مثبتی برای ما به بار آورده اند؟ چقدر توانسته اند تصمیمات گرفته شده را به نقد بکشند چقدر بر ایجاد توسعه و حرکت فکری در شهرستان موثر بوده اند؟


 

    متاسفانه باید بپذیریم که حرکت قابل ذکری از سوی دانشجویان نداشته ایم. حرکات دانشجویی ما تحت تاثیر جریانات سیاسی منطقه ای برای حل مشکلات بوده که در واقع مشکل واقعی منطقه نبوده است. روش عمل نیز نادرست بوده است اتخاذ روشهای تند و افراطی همچون انتقاداهای بسیار از مسئولان باعث افول سریع این حرکت ها بوده است. البته این حرکتها نیز توسط مسئولان مورد حمایت صحیح قرار نمی گرفته و گاه به جای جهت دهی و تقویت این حرکتها مسئولان دانشجویان را درمقابل خود می دیده اند و وجود یک حرکت دانشجویی را ضد ارزش و هنجار می دانسته اند.



     در اینجا لازم است که در مورد فعالیتهای ما صحبت کنیم و


نوشته شده توسط:گنابادنیوز - 1916 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 747
برچسب ها:
دیدگاه ها